Suami harus tahu
kerap bersedakah, sholat 5 waktu tidak sempat ditinggalkan, berdzikir, berdoa, itu seluruh tidak hendak diterima selagi tidak sempat berikan nafkah kepada istri dan juga anak, benarkah serupa itu?
persoalan:
terdapatkah amalan kebaikan seseorang suami tidak hendak diterima oleh allah selagi ia tidak berikan nafkah kepada isteri dan juga kanak – kanak ?
jawaban:
kami mulakan jawaban untuk perkara ini dengan menarangkan berkenaan hukum seseorang suami berikan nafkah kepada isteri terlebih dulu.
baca pula : bermacam tuduhan pada islam dilontarkan, tokoh anti islam ini ngacir sehabis terbantahkan oleh pemuda muslim
hukum berikan nafkah kepada isteri merupakan harus ke atas seseorang suami. di antara dalilnya merupakan firman allah s. w. t:
وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوف
artinya: dan juga (jadi kewajipan) ke atas seseorang bapa itu (buat sediakan) rezeki buat mereka (ibu – ibu) dan juga pula baju mereka dengan trik yang makruf. surah al – baqarah (233)
bersumber pada ayat di atas, para ulama berkata bahawa harus ke atas seseorang suami buat membagikan nafkah kepada isterinya.
imam al – haramain abdul malik al – juwaini mengatakan: “perintah melaksanakan suatu itu menggambarkan sesuatu larangan terhadap meninggalkannya”.
malah, perintah buat seseorang suami membagikan nafkah kepada isteri apabila ianya ditinggalkan hingga dia tercantum dalam masalah yang dilarang.
terlebih lagi mengatakan imam ibn al – munzir rahimahullah: telah ijma’ (setuju) para ulama bahawa ke atas seseorang lelaki itu (kewajipan) buat membagikan nafkah ke atas anak – anaknya yang tidak mempunyai harta.
terlebih lagi meninggalkan pemberian nafkah kepada isteri dan juga kanak – kanak dikira bagaikan satu dosa berdalilkan sabda nabi s. a. w yang berikut. abdullah bin ‘amr bin al – ash mengatakan bahawa rasulullah s. a. w bersabda:
كَفَى بِالْمَرْءِ إِثْمًا أَنْ يُضَيِّعَ مَنْ يَقُوتُ
artinya: cukuplah seseorang lelaki itu dikira berdosa apabila ia mengabaikan tanggungjawabnya ke atas sesiapa yang berposisi di dasar penjagaannya. riwayat abu daud (1692)
baca pula : ” jangan melangkahi kakakmu dahulu bahwa ingin menikah, itu tidak baik ”
kesimpulan
melansir dari islamituindah, berkenaan dengan perkara terdapatkah seseorang suami itu tidak diterima amalannya sekiranya tidak membagikan nafkah, hingga kami tidak menjumpai sebarang nas yang boleh diperuntukan bagaikan sandaran untuk realitas tersebut.
oleh itu, sekiranya suatu amalan yang terbuat oleh seseorang suami itu dicoba dalam kondisi yang ikhlas kerana allah s. w. t dan berbarengan dengan sunnah nabi s. a. w hingga dia dikira amalan yang diterima.
manakala perbuatannya tidak berikan nafkah kepada isteri dan juga kanak – kanak itu menggambarkan sesuatu dosa yang butuh ditinggalkan.
akhir kalam, kami nasihatkan kepada para suami di luar situ biar jangan sesekali meninggalkan kewajipan berikan nafkah kepada isteri dan juga kanak – kanak.
pimpinlah keluarga kamu dengan penuh amanah dan juga tanggungjawab. baca dan juga hayatilah doa berikut:
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
artinya: wahai tuhan kami, berikanlah kepada kami isteri – isteri dan juga pula anak pinak yang jadi penyejuk mata untuk kami, dan jadikanlah kami ini bagaikan pemimpin untuk orang – orang yang bertakwa.
Suami harus tahu
kerap bersedakah, sholat 5 waktu tidak sempat ditinggalkan, berdzikir, berdoa, itu seluruh tidak hendak diterima selagi tidak sempat berikan nafkah kepada istri dan juga anak, benarkah serupa itu?
persoalan:
terdapatkah amalan kebaikan seseorang suami tidak hendak diterima oleh allah selagi ia tidak berikan nafkah kepada isteri dan juga kanak – kanak ?
jawaban:
kami mulakan jawaban untuk perkara ini dengan menarangkan berkenaan hukum seseorang suami berikan nafkah kepada isteri terlebih dulu.
baca pula : bermacam tuduhan pada islam dilontarkan, tokoh anti islam ini ngacir sehabis terbantahkan oleh pemuda muslim
hukum berikan nafkah kepada isteri merupakan harus ke atas seseorang suami. di antara dalilnya merupakan firman allah s. w. t:
وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوف
artinya: dan juga (jadi kewajipan) ke atas seseorang bapa itu (buat sediakan) rezeki buat mereka (ibu – ibu) dan juga pula baju mereka dengan trik yang makruf. surah al – baqarah (233)
bersumber pada ayat di atas, para ulama berkata bahawa harus ke atas seseorang suami buat membagikan nafkah kepada isterinya.
imam al – haramain abdul malik al – juwaini mengatakan: “perintah melaksanakan suatu itu menggambarkan sesuatu larangan terhadap meninggalkannya”.
malah, perintah buat seseorang suami membagikan nafkah kepada isteri apabila ianya ditinggalkan hingga dia tercantum dalam masalah yang dilarang.
terlebih lagi mengatakan imam ibn al – munzir rahimahullah: telah ijma’ (setuju) para ulama bahawa ke atas seseorang lelaki itu (kewajipan) buat membagikan nafkah ke atas anak – anaknya yang tidak mempunyai harta.
terlebih lagi meninggalkan pemberian nafkah kepada isteri dan juga kanak – kanak dikira bagaikan satu dosa berdalilkan sabda nabi s. a. w yang berikut. abdullah bin ‘amr bin al – ash mengatakan bahawa rasulullah s. a. w bersabda:
كَفَى بِالْمَرْءِ إِثْمًا أَنْ يُضَيِّعَ مَنْ يَقُوتُ
artinya: cukuplah seseorang lelaki itu dikira berdosa apabila ia mengabaikan tanggungjawabnya ke atas sesiapa yang berposisi di dasar penjagaannya. riwayat abu daud (1692)
baca pula : ” jangan melangkahi kakakmu dahulu bahwa ingin menikah, itu tidak baik ”
kesimpulan
melansir dari islamituindah, berkenaan dengan perkara terdapatkah seseorang suami itu tidak diterima amalannya sekiranya tidak membagikan nafkah, hingga kami tidak menjumpai sebarang nas yang boleh diperuntukan bagaikan sandaran untuk realitas tersebut.
oleh itu, sekiranya suatu amalan yang terbuat oleh seseorang suami itu dicoba dalam kondisi yang ikhlas kerana allah s. w. t dan berbarengan dengan sunnah nabi s. a. w hingga dia dikira amalan yang diterima.
manakala perbuatannya tidak berikan nafkah kepada isteri dan juga kanak – kanak itu menggambarkan sesuatu dosa yang butuh ditinggalkan.
akhir kalam, kami nasihatkan kepada para suami di luar situ biar jangan sesekali meninggalkan kewajipan berikan nafkah kepada isteri dan juga kanak – kanak.
pimpinlah keluarga kamu dengan penuh amanah dan juga tanggungjawab. baca dan juga hayatilah doa berikut:
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
artinya: wahai tuhan kami, berikanlah kepada kami isteri – isteri dan juga pula anak pinak yang jadi penyejuk mata untuk kami, dan jadikanlah kami ini bagaikan pemimpin untuk orang – orang yang bertakwa.
Labels:
renungan
Thanks for reading Penting!!! Benarkah, Setiap Ibadah Suami Tidak Akan Diterima Jika Tak Pernah Memberi Nafkah Kepada Istri dan Anak?. Please share...!
0 Comment for "Penting!!! Benarkah, Setiap Ibadah Suami Tidak Akan Diterima Jika Tak Pernah Memberi Nafkah Kepada Istri dan Anak?"