aturan makruh di sisi ulama’ hanafi pula merupakan secara tahrimiyyah kerana realitas larangannya ada dalam hadith sunnah.
mereka lazimnya menyebut problem ini dalam pembicaraan wacana syarat – syarat sembahyang yang berkaitan dengan kebersihan daerah buat mengerjakan sembahyang.
berhubung dalam perihal ini, ibn umar r. anhuma telah meriwayatkan hadits:
أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى أَنْ يُصَلَّى فِي سَبْعَةِ مَوَاطِنَ : فِي الْمَزْبَلَةِ ، وَالمَجْزَرَةِ ، وَالمَقْبَرَةِ ، وَقَارِعَةِ الطَّرِيقِ ، وَفِي الحَمَّامِ ، وَفِي مَعَاطِنِ الإِبِلِ ، وَفَوْقَ ظَهْرِ بَيْتِ اللَّهِ.
“bahawa rasulullah saw telah melarang pelaksaan sholat di 7 daerah berikut ini:
di daerah buangan sampah
di daerah penymbelihan hewan
di atas kubur
di jalur raya
di tempat/kamar mandi
di daerah peristirahatan istirahat unta
di atas (sutuh) baitullah. ”
hadits ini jika legal, sampai mengikut ulama’ hanbali cuma menampilkan haram mengerjakan sembahyang di daerah yang telah disebutkan itu.
pesan yang tersirat larangan tersebut dan juga pula hukumnya secara terang boleh dirujuk dalam kitab al – fiqh al – islami wa adillatuh, 1/826.
gampang – mudahan allah berikan kefahaman kepada kita terutamanya berkaitan agama islam yang kita anuti dan juga kita amalkannya ini.
( sumber: islamituindah. isu )
berhubung dalam perihal ini, ibn umar r. anhuma telah meriwayatkan hadits:
أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى أَنْ يُصَلَّى فِي سَبْعَةِ مَوَاطِنَ : فِي الْمَزْبَلَةِ ، وَالمَجْزَرَةِ ، وَالمَقْبَرَةِ ، وَقَارِعَةِ الطَّرِيقِ ، وَفِي الحَمَّامِ ، وَفِي مَعَاطِنِ الإِبِلِ ، وَفَوْقَ ظَهْرِ بَيْتِ اللَّهِ.
“bahawa rasulullah saw telah melarang pelaksaan sholat di 7 daerah berikut ini:
di daerah buangan sampah
di daerah penymbelihan hewan
di atas kubur
di jalur raya
di tempat/kamar mandi
di daerah peristirahatan istirahat unta
di atas (sutuh) baitullah. ”
hadits ini jika legal, sampai mengikut ulama’ hanbali cuma menampilkan haram mengerjakan sembahyang di daerah yang telah disebutkan itu.
pesan yang tersirat larangan tersebut dan juga pula hukumnya secara terang boleh dirujuk dalam kitab al – fiqh al – islami wa adillatuh, 1/826.
gampang – mudahan allah berikan kefahaman kepada kita terutamanya berkaitan agama islam yang kita anuti dan juga kita amalkannya ini.
( sumber: islamituindah. isu )
aturan makruh di sisi ulama’ hanafi pula merupakan secara tahrimiyyah kerana realitas larangannya ada dalam hadith sunnah.
mereka lazimnya menyebut problem ini dalam pembicaraan wacana syarat – syarat sembahyang yang berkaitan dengan kebersihan daerah buat mengerjakan sembahyang.
berhubung dalam perihal ini, ibn umar r. anhuma telah meriwayatkan hadits:
أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى أَنْ يُصَلَّى فِي سَبْعَةِ مَوَاطِنَ : فِي الْمَزْبَلَةِ ، وَالمَجْزَرَةِ ، وَالمَقْبَرَةِ ، وَقَارِعَةِ الطَّرِيقِ ، وَفِي الحَمَّامِ ، وَفِي مَعَاطِنِ الإِبِلِ ، وَفَوْقَ ظَهْرِ بَيْتِ اللَّهِ.
“bahawa rasulullah saw telah melarang pelaksaan sholat di 7 daerah berikut ini:
di daerah buangan sampah
di daerah penymbelihan hewan
di atas kubur
di jalur raya
di tempat/kamar mandi
di daerah peristirahatan istirahat unta
di atas (sutuh) baitullah. ”
hadits ini jika legal, sampai mengikut ulama’ hanbali cuma menampilkan haram mengerjakan sembahyang di daerah yang telah disebutkan itu.
pesan yang tersirat larangan tersebut dan juga pula hukumnya secara terang boleh dirujuk dalam kitab al – fiqh al – islami wa adillatuh, 1/826.
gampang – mudahan allah berikan kefahaman kepada kita terutamanya berkaitan agama islam yang kita anuti dan juga kita amalkannya ini.
( sumber: islamituindah. isu )
berhubung dalam perihal ini, ibn umar r. anhuma telah meriwayatkan hadits:
أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى أَنْ يُصَلَّى فِي سَبْعَةِ مَوَاطِنَ : فِي الْمَزْبَلَةِ ، وَالمَجْزَرَةِ ، وَالمَقْبَرَةِ ، وَقَارِعَةِ الطَّرِيقِ ، وَفِي الحَمَّامِ ، وَفِي مَعَاطِنِ الإِبِلِ ، وَفَوْقَ ظَهْرِ بَيْتِ اللَّهِ.
“bahawa rasulullah saw telah melarang pelaksaan sholat di 7 daerah berikut ini:
di daerah buangan sampah
di daerah penymbelihan hewan
di atas kubur
di jalur raya
di tempat/kamar mandi
di daerah peristirahatan istirahat unta
di atas (sutuh) baitullah. ”
hadits ini jika legal, sampai mengikut ulama’ hanbali cuma menampilkan haram mengerjakan sembahyang di daerah yang telah disebutkan itu.
pesan yang tersirat larangan tersebut dan juga pula hukumnya secara terang boleh dirujuk dalam kitab al – fiqh al – islami wa adillatuh, 1/826.
gampang – mudahan allah berikan kefahaman kepada kita terutamanya berkaitan agama islam yang kita anuti dan juga kita amalkannya ini.
( sumber: islamituindah. isu )
Labels:
alquran,
hukum islam,
info penting
Thanks for reading Jangan Sesekali Sholat Di 7 Kawasan Ini, Sebab Rasulullah Sudah Melarangnya. Please share...!
0 Comment for "Jangan Sesekali Sholat Di 7 Kawasan Ini, Sebab Rasulullah Sudah Melarangnya"