Info Seputar Lowongan Kerja,Trik dan Tips Dalam Kehidupan

Kenapa Seorang Perempuan Tidak Boleh Mengantar Mayat Suaminya Ke Kubur? Ini Sebabnya

Pertanyaan:
Bolehkah perempuan mengantar mayit suaminya ke kubur?
Jawaban:
TIDAK BOLEH! Khususnya bagi isteri yg suaminya yg meninggal, kerana iddahnya telah bermula, dan isteri tidak blh keluar meninggalkan rumah suami kecuali darurat.
Darurat ini bukan mengikut persepsi kita, tapi mengikut apa yg ditetapkan oleh syarak. Antara lantaran yg dibenarkan utk meninggalkan rumah suami yakni bila keselamatannya terancam.
Sebab-sebab menyerupai ingin menziarahi kubur, atau menghadiri majlis ilmu tidaklah termasuk lantaran yg darurat.


Bolehkah perempuan mengantar mayit suaminya ke kubur Kenapa Seorang Wanita Dilarang Mengantar Jenazah Suaminya ke Kubur? Ini Sebabnya

Ibadah mesti mengikut cara yg diatur oleh Allah, bukannya mengikut hawa nafsu. Jadi, kalau ingin suami yg meninggal mendpt redha Allah Ta’ala, isteri tidak boleh keluar drpd rumah suaminya selama 4 bulan 10 hari.
Yang beri suami dan yg tak izinkan keluar ialah Allah SWT, jadi kita kena patuhi aba-aba Allah dan bukan dgr apa masyarakat kata.
Ambil iktibar drpd dongeng Ummu Salamah yg pd asalnya ingin menyampaikan cara ratapan luar biasa saat suaminya meninggal.
Tetapi sehabis dihentikan oleh Nabi SAW, ia akur dan berdasarkan apa yg diajar Rasulullah ﷺ, dan akibatnya diganjar Allah dgn ia akibatnya diperisterikan oleh lelaki terbaik, iaitu baginda Rasulullah sendiri.
Iktibarnya – bilamana mendahulukan Allah, niscaya ada ganjaran tak kira sama ada akan diberikan saat di dunia ataupun disimpan utk akhirat.
Isteri tidak perlu merasa bersalah dgn anggapan masyarakat yg mungkin menyampaikan –“Isterinya tak hantar suaminya ke kuburlah.”
Dan isteri juga tak perlu rasa bersalah dan menciptakan helah menyerupai isteri ikut tapi duduk dlm kereta saja, atau duduk jauh sikit drpd tmpt dikebumikan.
Perasaan bersalah itu perlu diambil kira berdasarkan aturan Allah, dan bukan aturan budaya masyarakat. Jangan takut apa orang cakap.
Pada zaman Rasulullah sudah ada golongan perempuan yg nak ikut ke kubur, kemudian Nabi bertanya kpd mereka, “Kamu nak pergi kubur, adakah kau pikul mayit itu? Jawab mereka, “Tidak.”
Baginda RasuluLlah bertanya lagi, “Adakah kau akan masuk ke dlm kubur utk menguburkan jenazah?”
Jawab mereka, “Tidak.”
Lalu Rasulullah berkata, “Kamu balik kau dpt ganjaran, lebih baik drpd kau ikut dan kau sanggup dosa.”
Ini bukan menyampaikan yg agama ini tiada perasaan kpd kaum wanita. Hari ini org akan menyampaikan seorg isteri tak penuhi hak suami bila isteri tak hantar mayit ke kubur.
Lama-kelamaan org akan kata tak penuhi hak suami bila tak semua andal keluarga hadir di kubur. Generasi akan tiba pula akan kata tak penuhi hak suami bila tak masuk dlm kubur.
Perubahan demi perubahan akan berlaku bila ianya dicipta mengikut logika fikiran insan atau budaya tempatan yg sumbernya tak tetap. Tapi bila ikut aturan Allah, ia sama saja tak kira di mana berada – Malaysia, Indonesia atau Yaman dll.
Jika ada yg kata, “Eh awak tak penuhi hak suami awaklah.
Jawab padanya, “Eh, ALlah yg suruh saya tak ikut.” Oleh itu, pastikan apa yg kita buat itu yakni sesuai mengikut apa yg Allah Ta’ala suruh.
Jika ikut cakap org kita dpt dosa, tapi ikut cakap Nabi, yg tak pernah bercakap kecuali ianya wahyu drpd Allah Ta’ala, kita akan dpt pahala. Maka, rugi bila seseorg itu ikut cakap orang!
Di darul abadi nanti bukan kwn itu yg akan membela kita di hadapan ALlah, bahkan ia akan menjauh drpd kita.
Jika isteri ingin melihat suami buat kali terakhir atau ingin solatkan, bawa mayit pulang ke rumah seblm dikebumikan.
Siapa kata mayit tak boleh dibawa pulang ke rumah bila telah dimandi (dan disolatkan) di masjid?
Jika ingin solatkan, baca Alquran atau apa saja – buat di rumah semoga isteri tak perlu keluar. Kalau boleh mandikan di rumah lebih baik, tapi kalau tak boleh, bawa ke masjid, dan kemudian bawa balik ke rumah. Nak buat tahlil di masjid boleh, tapi isteri buat di rumah saja.
Isteri tak boleh keluar menunggu suami dimandikan di masjid atau seumpamanya, kerana iddah bermula sehabis suami meninggal.
Perempuan, kalau nak pergi ke kubur, pergi pada hari selain drpd hari pengkembumian.
Kecuali, bila satu Kg. itu tiada lelaki, semuanya perempuan. Maka, dlm hal ini – perempuan yg bawa jenazah, yg gali kubur, yg kebumikan, yg uruskan semuanya.
Perempuan bukan dihentikan pergi ke kubur, tapi risau berlaku kasus yg tidak sesuai dgn syarak bila ikut bersama lelaki yg menguruskan jenazah.
Kita pun lihat sendiri byk berlaku, perempuan andal keluarga duduk di hadapan kubur, dan sekelilingnya semuanya lelaki.
Batasan antara lelaki dan perempuan tak lagi diperhatikan. Tambahan pula kalau perempuannya tidak menjaga cara berpakaian yg sopan dan berdasarkan syarak.
Biarkan org lelaki siap menguruskan. Esok pagi-pagi, gres anak dan andal keluarga pergi utk bacakan Yasin ke… dan akan dpt baca dlm keadaan damai dan tak bercampur dgn lelaki.
Ambil iktibar drpd dongeng anak perempuan Nabi Syuaib, yg saat ingin mengambil air drpd perigi. Walaupun memerlukan, mereka tidak beratur bersama lelaki.
Tetapi mereka tunggu jauh drpd perigi sehingga lelaki selesai, gres mereka akan ambil air. Sama juga kalau nak ziarah kubur, tunggu org lelaki selesai dulu, pergi keesokan harinya.
Terdpt byk perbahasan ulama dlm kes isteri yg kematian suami dan perlu keluar bekerja, kerana memang sukar mendapat cuti selama 4 bulan 10 hari.
Dalam keadaan darurat, seseorg dibenarkan melaksanakan sesuatu yg haram sekalipun. Dlm hal ini, kalau isteri bekerja, perlu dilihat adakah pekerjaan itu keperluan darurat atau tidak.
Kalau dengan ia tidak bekerja, tapi keperluan asasnya sanggup dipenuhi, maka itu bukan darurat yg membolehkan ia utk keluar bekerja.
Tapi, kalau dgn ia tak bekerja, ia tak blh makan, atau anak-anaknya tiada yg menanggung, atau keluarga suaminya tidak bisa menanggungnya, walhasil, ia ada lantaran yang mengakibatkan ia tidak boleh berhenti kerja, tapi lantaran dan daruratnya itu perlu diambil kira oleh syarak dan bukan oleh diri sendiri.
Jadi, dlm hal ini, ia boleh keluar bekerja tetapi tetap tidak blh meninggalkan tuntutan lain menyerupai berhias, dan melaksanakan hanya yg diharapkan sahaja dan keluar dari rumah pergi kerja,
dan kemudian pulang ke rumah, dan tidak pula singgah di tempat-tempat yg tak berkaitan. Kalau nak pergi kedai, cuma utk keperluan beli makanan dan minuman saja.
Sumber: islamituindah.us
Pertanyaan:
Bolehkah perempuan mengantar mayit suaminya ke kubur?
Jawaban:
TIDAK BOLEH! Khususnya bagi isteri yg suaminya yg meninggal, kerana iddahnya telah bermula, dan isteri tidak blh keluar meninggalkan rumah suami kecuali darurat.
Darurat ini bukan mengikut persepsi kita, tapi mengikut apa yg ditetapkan oleh syarak. Antara lantaran yg dibenarkan utk meninggalkan rumah suami yakni bila keselamatannya terancam.
Sebab-sebab menyerupai ingin menziarahi kubur, atau menghadiri majlis ilmu tidaklah termasuk lantaran yg darurat.


Bolehkah perempuan mengantar mayit suaminya ke kubur Kenapa Seorang Wanita Dilarang Mengantar Jenazah Suaminya ke Kubur? Ini Sebabnya

Ibadah mesti mengikut cara yg diatur oleh Allah, bukannya mengikut hawa nafsu. Jadi, kalau ingin suami yg meninggal mendpt redha Allah Ta’ala, isteri tidak boleh keluar drpd rumah suaminya selama 4 bulan 10 hari.
Yang beri suami dan yg tak izinkan keluar ialah Allah SWT, jadi kita kena patuhi aba-aba Allah dan bukan dgr apa masyarakat kata.
Ambil iktibar drpd dongeng Ummu Salamah yg pd asalnya ingin menyampaikan cara ratapan luar biasa saat suaminya meninggal.
Tetapi sehabis dihentikan oleh Nabi SAW, ia akur dan berdasarkan apa yg diajar Rasulullah ﷺ, dan akibatnya diganjar Allah dgn ia akibatnya diperisterikan oleh lelaki terbaik, iaitu baginda Rasulullah sendiri.
Iktibarnya – bilamana mendahulukan Allah, niscaya ada ganjaran tak kira sama ada akan diberikan saat di dunia ataupun disimpan utk akhirat.
Isteri tidak perlu merasa bersalah dgn anggapan masyarakat yg mungkin menyampaikan –“Isterinya tak hantar suaminya ke kuburlah.”
Dan isteri juga tak perlu rasa bersalah dan menciptakan helah menyerupai isteri ikut tapi duduk dlm kereta saja, atau duduk jauh sikit drpd tmpt dikebumikan.
Perasaan bersalah itu perlu diambil kira berdasarkan aturan Allah, dan bukan aturan budaya masyarakat. Jangan takut apa orang cakap.
Pada zaman Rasulullah sudah ada golongan perempuan yg nak ikut ke kubur, kemudian Nabi bertanya kpd mereka, “Kamu nak pergi kubur, adakah kau pikul mayit itu? Jawab mereka, “Tidak.”
Baginda RasuluLlah bertanya lagi, “Adakah kau akan masuk ke dlm kubur utk menguburkan jenazah?”
Jawab mereka, “Tidak.”
Lalu Rasulullah berkata, “Kamu balik kau dpt ganjaran, lebih baik drpd kau ikut dan kau sanggup dosa.”
Ini bukan menyampaikan yg agama ini tiada perasaan kpd kaum wanita. Hari ini org akan menyampaikan seorg isteri tak penuhi hak suami bila isteri tak hantar mayit ke kubur.
Lama-kelamaan org akan kata tak penuhi hak suami bila tak semua andal keluarga hadir di kubur. Generasi akan tiba pula akan kata tak penuhi hak suami bila tak masuk dlm kubur.
Perubahan demi perubahan akan berlaku bila ianya dicipta mengikut logika fikiran insan atau budaya tempatan yg sumbernya tak tetap. Tapi bila ikut aturan Allah, ia sama saja tak kira di mana berada – Malaysia, Indonesia atau Yaman dll.
Jika ada yg kata, “Eh awak tak penuhi hak suami awaklah.
Jawab padanya, “Eh, ALlah yg suruh saya tak ikut.” Oleh itu, pastikan apa yg kita buat itu yakni sesuai mengikut apa yg Allah Ta’ala suruh.
Jika ikut cakap org kita dpt dosa, tapi ikut cakap Nabi, yg tak pernah bercakap kecuali ianya wahyu drpd Allah Ta’ala, kita akan dpt pahala. Maka, rugi bila seseorg itu ikut cakap orang!
Di darul abadi nanti bukan kwn itu yg akan membela kita di hadapan ALlah, bahkan ia akan menjauh drpd kita.
Jika isteri ingin melihat suami buat kali terakhir atau ingin solatkan, bawa mayit pulang ke rumah seblm dikebumikan.
Siapa kata mayit tak boleh dibawa pulang ke rumah bila telah dimandi (dan disolatkan) di masjid?
Jika ingin solatkan, baca Alquran atau apa saja – buat di rumah semoga isteri tak perlu keluar. Kalau boleh mandikan di rumah lebih baik, tapi kalau tak boleh, bawa ke masjid, dan kemudian bawa balik ke rumah. Nak buat tahlil di masjid boleh, tapi isteri buat di rumah saja.
Isteri tak boleh keluar menunggu suami dimandikan di masjid atau seumpamanya, kerana iddah bermula sehabis suami meninggal.
Perempuan, kalau nak pergi ke kubur, pergi pada hari selain drpd hari pengkembumian.
Kecuali, bila satu Kg. itu tiada lelaki, semuanya perempuan. Maka, dlm hal ini – perempuan yg bawa jenazah, yg gali kubur, yg kebumikan, yg uruskan semuanya.
Perempuan bukan dihentikan pergi ke kubur, tapi risau berlaku kasus yg tidak sesuai dgn syarak bila ikut bersama lelaki yg menguruskan jenazah.
Kita pun lihat sendiri byk berlaku, perempuan andal keluarga duduk di hadapan kubur, dan sekelilingnya semuanya lelaki.
Batasan antara lelaki dan perempuan tak lagi diperhatikan. Tambahan pula kalau perempuannya tidak menjaga cara berpakaian yg sopan dan berdasarkan syarak.
Biarkan org lelaki siap menguruskan. Esok pagi-pagi, gres anak dan andal keluarga pergi utk bacakan Yasin ke… dan akan dpt baca dlm keadaan damai dan tak bercampur dgn lelaki.
Ambil iktibar drpd dongeng anak perempuan Nabi Syuaib, yg saat ingin mengambil air drpd perigi. Walaupun memerlukan, mereka tidak beratur bersama lelaki.
Tetapi mereka tunggu jauh drpd perigi sehingga lelaki selesai, gres mereka akan ambil air. Sama juga kalau nak ziarah kubur, tunggu org lelaki selesai dulu, pergi keesokan harinya.
Terdpt byk perbahasan ulama dlm kes isteri yg kematian suami dan perlu keluar bekerja, kerana memang sukar mendapat cuti selama 4 bulan 10 hari.
Dalam keadaan darurat, seseorg dibenarkan melaksanakan sesuatu yg haram sekalipun. Dlm hal ini, kalau isteri bekerja, perlu dilihat adakah pekerjaan itu keperluan darurat atau tidak.
Kalau dengan ia tidak bekerja, tapi keperluan asasnya sanggup dipenuhi, maka itu bukan darurat yg membolehkan ia utk keluar bekerja.
Tapi, kalau dgn ia tak bekerja, ia tak blh makan, atau anak-anaknya tiada yg menanggung, atau keluarga suaminya tidak bisa menanggungnya, walhasil, ia ada lantaran yang mengakibatkan ia tidak boleh berhenti kerja, tapi lantaran dan daruratnya itu perlu diambil kira oleh syarak dan bukan oleh diri sendiri.
Jadi, dlm hal ini, ia boleh keluar bekerja tetapi tetap tidak blh meninggalkan tuntutan lain menyerupai berhias, dan melaksanakan hanya yg diharapkan sahaja dan keluar dari rumah pergi kerja,
dan kemudian pulang ke rumah, dan tidak pula singgah di tempat-tempat yg tak berkaitan. Kalau nak pergi kedai, cuma utk keperluan beli makanan dan minuman saja.
Sumber: islamituindah.us
Labels: hukum islam, Renugan Islam, suami istri

Thanks for reading Kenapa Seorang Perempuan Tidak Boleh Mengantar Mayat Suaminya Ke Kubur? Ini Sebabnya. Please share...!

0 Comment for "Kenapa Seorang Perempuan Tidak Boleh Mengantar Mayat Suaminya Ke Kubur? Ini Sebabnya"

Back To Top